MeeDeCom.nl

2017 Jaarconversie en uitstel

Over 1 dag is het zover…het is dan 1 februari 2017….de langverwachte datum van de jaarlijkse update van de online aangiftesoftware van Kluwer – KBP Cloud genaamd – is dan vrijgegeven.

De jaarlijkse stress van de jaarconversie en het voorbereiden van de uitstelregeling voor 2016 staat weer voor de deur. En masse gaan we jaarconversies draaien….handig?? Wellicht niet…een beetje nadenken en plannen kan het leven wellicht eenvoudiger maken.

Hoezo stress?
Met de juiste voorbereidingen – die je natuurlijk afgelopen maand(en) hebt gedaan is het een paar klikken…nog een paar klikken…en nog een paar en dan is het wel gebeurd. Afhankelijk van het aantal klanten en daarbij behorende aangiften is de jaarconversie van 2015 naar 2016 zo gepiept (paar minuten tot mogelijk een paar dagen – die laatste was één klant met heeel veel aangiften en dit jaar zal het vast beter gaan).

Klantenbestand opschonen!
Ik bedoel je hebt natuurlijk afgelopen tijd je aangiftebestand 2015 nagelopen en daar waar nodig het bekende vinkje “vervallen bij conversie” gezet….dat scheelt alweer wat tijd bij de voorbereidingen van de uitstelregeling voor 2016.

Nieuwe klanten erbij zonder uitstel?
En had je vorig jaar nadat je de uitstelregeling 2015 had ingediend nieuwe klanten overgenomen die nog uitstel bij de vorige adviseur of administratiekantoor hadden? Is het antwoord op deze vraag ja dan kun je zonder al te veel moeite deze klanten ook – in een paar spreekwoordelijke klikken – meenemen bij de voorbereidingen van de uitstelregeling 2016. Eh is dat nodig? Ja, helaas is deze extra handeling wel nodig want anders mis je wellicht een hoop klanten in de “grote” uitstelaanvraag voor 1 april a.s. En je wil toch het liefst in 1x dat je al je klanten in het uitstel meeneemt.

Jaarconversie en uitstel samen plannen!
Het lijken twee aparte zaken maar de jaarconversie en het uitstel zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar. Als je de juiste stappen niet neemt (opschonen, uitvinken, extra handeling voor die nieuwe klanten) kost het uitstelvragen voor je klanten met alle controles erbij onnodig veel tijd.

Hulp nodig?
Mocht je na het lezen van dit verhaal denken van pfff wat een gedoe daar zit ik allemaal niet op te wachten dan kan ik mij daar iets bij voorstellen. In plaats van stressen en gedoe kun je ook met mij contact opnemen voor een begeleide jaarconversie en uitstelregeling voor Kluwer KBP Cloud.

Wie ben ik?
Ik ben Marcel Doornbos een zelfstandig operende fiscale consultant die onder de naam MeeDeCom al voor het vierde jaar mijn diensten aanbied.